از کیهان

در این‌جا از کیهان و دنیای فیزیک می‌نویسیم

از کیهان

در این‌جا از کیهان و دنیای فیزیک می‌نویسیم

این‌سایت، ترس و امید برای بینش بیشتر

دوشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ب.ظ

اکنون که نخستین نوشته‌ی وبلاگ «از کیهان» منتشر می‌شود، دانش‌پیشگان و مهندسانی از ناسا و بسیاری از دوستداران دانش نجوم و فناوری‌های میان‌سیاره‌ای در سراسر زمین، سخت دل‌مشغول و نگران‌اند، به‌تماشای آغاز مأموریتی جاه‌طالبانه، ۸۵۰ میلیون دلاری، طولانی و بینش‌افزا نشسته‌اند. مریخ‌نشین «InSight» چند دقیقه دیگر، پس از سفری هفت ماهه میان زمین تا مریخ، در طی علمیاتی هول‌انگیز بر سطح سیاره‌ی سرخ فرود خواهد آمد.

در فضای خبری و شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌ها insight ، marslanding و ... به‌صدر رسیده و به اصطلاح ترند شده است. اما این همه هیجان و هیاهو برای چیست؟

این‌سایت(InSight)، که سرواژگان عبارت

Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport

است که نام مأموریتی جاه‌طلبانه از سری مأموریت‌های کاوش مریخ آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا‌ (JPL) است و در زبان انگلیسی این مخفف معنای «بینش» و «ژرف‌نگری» می‌دهد. مریخ به‌شدت مورد توجه دانش‌پیشگان و فناوران است و نگاه‌ها به‌سوی‌اش دوخته شده، آیا خانه‌ی بعدی زمینیان، مریخ است؟ آیا میزبان حیات بوده یا می‌تواند باشد؟ و... اما این مأموریت نیز به استقبال این پرسش‌ها نرفته است. هدف اینسایت این است که با فرود بر دشت آتش‌فشانی الیسیوم سیاره بهرام ـ‌که دومین پهنه‌ی بزرگ آتش‌فشانی این سیاره‌ است‌ـ با سنجش لرزه‌های سطحی یا عمقی مریخ، از درون این خدای سرخ جنگ بیشتر بدانیم و دانش‌مان را رژفا بخشیم، به‌راستی اسم با مسمایی است.

تا دقایقی دیگر هفت دقیقه هیجان‌انگیز و دلهره‌آور فرود مریخ‌نشین رباتیک این‌سایت، آغاز می‌شود تاکنون همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسد ولی دو سال قبل مأموریت قبلی شیارپارلی اروپایی، از پس این هفت دقیقه برنیامد، با چند متر اشتباه تخمین محل فرود با برخوردی نابودگر مأموریت به‌پایان رسید. کپسول حامل این‌سایت باید با زاویه‌ی ۱۲ درجه به جو مریخ وارد شود. سرعت لحظه ورود به جو بیش از ۲۱ هزار کیلومتر بر ساعت است. در اثر اصطکاک با جو، دمای کپسول ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد شد، سپرهای گرمایی باید خوب کار کنند تا همه چیز از دست نرود. اصطکاک سرعت را هم کم خواهد کرد ولی ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت باز هم عدد بزرگی است و ثانیه‌ها و سانتی‌مترها را برای فرود مهم می‌کند.

هفت ماه پیش که موشک اتلس ۵ این محصول JPL و شرکت سامانه‌های فضایی لاکهید مارتین «Lockheed Martin Space Systems» پرتاب کرد، همه چشم‌انتظار این هفت دقیقه بودند. می‌توانید تلویزیون اینترنتی ناسا این لحظات را دنبال کنید.

پس از فرود موفقیت‌آمیز نیز ما را دنبال کنید تا به مرور جزئیات این مأموریت بپردازیم.

نظرات  (۱)

عاشق فضام.
دعوتی به وبم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی